Ruim de helft van de ooit met chemotherapie behandelde (ex-)kankerpatiënten is niet te spreken over de langetermijneffecten van deze middelen. De vaak nog late bijwerkingen, zoals bijvoorbeeld huid- en darmproblemen, vielen hen dikwijls tegen. Dat blijkt uit onderzoek van PLUS Magazine, in samenwerking met de stichting kanker.nl en de Universiteit van Amsterdam (UvA). De enquête.. lees meer →

Iedere tumor is uniek en daarom moet er voor iedere patiënt een aparte behandeling worden gezocht. Dat is het idee achter een grote kanker-databank, die maandag in Amsterdam is geopend. ,,We willen kunnen zien: als je deze fouten in je DNA hebt, werkt medicijn A of B of C of D beter. Iedere patiënt krijgt.. lees meer →

Met een paginagrote advertentie in Het Financieele Dagblad lijken de Zorgverzekeraars Nederland (ZN) maandag 14 september begrip te vragen voor het feit dat niet iedereen in aanmerking komt voor bepaalde zorg als die niet onder de basisverzekering valt. “Zorg gaat (helaas) ook over geld” stelt de belangenorganisatie van zorgverzekeraars. ZN wijst erop dat de overheid.. lees meer →

Bijna driekwart van de ouderen, gehandicapten en chronisch zieken denkt niet dat de Nederlandse gezondheidszorg in de toekomst nog goed en betaalbaar is. Dat staat in een woensdag verschenen onderzoek van patiëntenorganisatie NPCF onder 7500 deelnemers. Mensen maken zich onder meer zorgen over de onzekerheid rond het persoonsgebonden budget (pgb), de huishoudelijke hulp en beschikbaarheid.. lees meer →

De raad van bestuur van een Nederlands ziekenhuis verbiedt artsen vanwege de hoge kosten reguliere kankermedicijnen te verstrekken. Dat zegt een oncoloog die anoniem wil blijven dinsdag in Nieuwsuur. De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen en de zorgverzekeraars stellen volgens de nieuwsrubriek dat alle kankerpatiënten in elk ziekenhuis een reguliere behandeling krijgen. Afgelopen weekend bleek dat.. lees meer →

Ziekenhuizen zien steeds vaker onderverzekerde patiënten, die zij achteraf een rekening van de behandelkosten moeten sturen. Met boze telefoontjes en vragen richten patiënten zich massaal tot het ziekenhuis. Baliemedewerkers zijn daar niet tegen opgewassen. Ziekenhuizen nemen noodmaatregelen in de vorm van speciale servicebalies en telefonische hulplijnen. Verschillende ziekenhuizen melden dat aan de NOS. De Nederlandse Vereniging.. lees meer →

Eén op de negen zorgverzekerden draait op voor de kosten van medische behandeling, terwijl zij in de veronderstelling zijn dat die vergoed worden. Een derde van hen moet onvoorzien zelfs de hele rekening betalen en twintig procent meer dan de helft.   Dat blijkt uit een groot onderzoek onder 11.000 mensen naar hun ervaringen met.. lees meer →

Ergatis is een tweedelijns medisch expertise centrum voor werknemers met gezondheidsklachten en daarmee samenhangende beperkingen om te functioneren in arbeid. Royal Doctors werkt in Nederland voor hulp aan zieke werknemers exclusief samen met Ergatis. Hiervoor vindt vooraf een goede screening plaats van eventuele arbeid gerelateerde factoren en sociaal-maatschappelijke problemen die van invloed zijn op de.. lees meer →